Kembali
kerasulan Muhammad Dalam Bible. (bukti 4,5 , 6)BUKTI EMPAT: Datang dari Paran dan Terpuji di Dunia.
Di dalam buku Habakkuk bab 3 ayat 3 disebut:
Allah datang dari
negeri Teman dan Yang Maha Kudus dari pegunungan Paran. Sela.
Keagungan-Nya menutupi segenap langit, dan bumi pun penuh dengan pujian
kepada-Nya.
Sudah dimaklumi bahwa
Paran adalah tempat menetap Nabi Ismail seperti yang disebut di dalam buku
Genesis bab 21 ayat 20 dan ia juga tempat kelahiran Nabi Muhammad. Allah
berjanji menganugerahkan satu kemulian dan kedudukan yang tinggi kepada
Nabi Ismail dan keturunan beliau.
Allah mendengar suara
anak itu, lalu Malaikat Allah berseru dari langit kepada Hagar, kata-Nya
kepadanya: “Apakah yang engkau susahkan, Hagar? Janganlah takut, sebab
Allah telah mendengar suara anak itu dari tempat ia
terbaring. Bangunlah, angkatlah anak itu, dan bimbinglah dia, sebab
Nabi Muhammad adalah
keturunan Nabi Ismail sedangkan Nabi Isa adalah keturunan Nabi Ishak.
Keturunan Nabi Ismail melahirkan bangsa Arab manakala keturunan Nabi Ishak
pula melahirkan bangsa Yahudi. Ayat ini jelas memaparkan kebesaran dan
kemuliaan yang bakal diberikan kepada bangsa Arab daripada silsilah
keturunan Nabi Ismail. Ayat ini diperkukuhkan dengan ayat lain dalam buku
Isaiah (Yesaya) ayat 6 dan 7 yang bermaksud;
Sejumlah besar unta
bakal menutupi daerahmu, unta-unta muda dari Madain dan Efa. Mereka semua
datang dari Syeba, membawa emas dan kemenyan, serta memberitakan
perbuatan masyhur Tuhan.
Segala kambing domba
Kedar bakal berhimpun kepadamu, domba-domba jantan Nebayot tersedia untuk
ibadahmu; semua dipersembahkan di atas mezbahku, dan aku menyemarakkan
rumah keagunganku.
Perkataan penting
yang dinyatakan di dalam ayat-ayat ini adalah unta, Kedar dan rumah
keagungan Tuhan. Unta adalah kendaraan penting bagi masyarakat Arab
khususnya di padang pasir. Kedar adalah anak Nabi Ismail dan daripada
keturunan Kedar inilah lahirnya Bani Quraisy yang menetap dan berkuasa di
bumi Mekah. Di bumi Mekah inilah berdirinya Kaabah, rumah keagungan Allah
yang dibina oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail.
Ayat ini sekali lagi
menunjukkan kemuliaan pada akhir zaman diberikan kepada keturunan Nabi
Ismail daripada bangsa Arab dan ini sesuai dengan pengutusan Nabi Muhammad
sebagai nabi akhir zaman.
Berdasarkan semua
ini, apabila Bible menyebutkan kemuliaan dan kesucian akan datang daripada
pergunungan Paran, seperti mana yang terdapat di dalam buku Habakkuk bab 3
ayat 3, ia sebenarnya menceritakan kemuliaan seorang nabi yang bakal
dianugerahkan kepada bangsa Arab daripada keturunan Nabi Ismail seperti
yang dijelaskan di dalam buku Genesis ayat 20.
Bukti-bukti ini
diperkukuhkan dengan perkataan “pujian” yang terdapat di dalam buku
Habakkuk yang bermaksud “Keagungan-Nya menutupi segenap langit, dan bumi
pun penuh dengan pujian kepada-Nya”.
BUKTI LIMA : Peristiwa di bumi Arab
dan Penghijrahan ke Tema
Di dalam buku Isaiah
(Yesaya) ayat 13 hingga 15 disebut bahwa sampai satu masa bumi Arab akan
dikunjungi oleh orang yang melarikan diri dari peperangan dan meminta
pertolongan. Mengikut terjemahan Bible Indonesia; Al-Kitab (1993) terbitan
Lembaga Al-Kitab Indonesia disebutkan;
Ucapan Ilahi terhadap
Arabia, Di belukar di Arabia kamu akan bermalam, Hai kafilah-kafilah
orang Dedan! Hai penduduk tanah Tema, keluarlah, Bawalah air kepada
orang yang haus, Pergilah, sambutlah orang pelarian dengan roti. Sebab
mereka melarikan diri terhadap perang.
Sebenarnya, ayat ini menceritakan
kejadian yang berlaku di bumi Arab di mana golongan manusia ditindas
sehingga menyebabkan mereka terpaksa berhijrah bagi mendapatkan
pertolongan di bumi Tema.
Mengikut J. Hastings
di dalam Dictionary of the Bible pada halaman 897, Tema adalah salah satu
seorang anak Nabi Ismail. Justru, kisah ini yang wujud di dalam Bible
berkait rapat dengan keturunan Nabi Ismail di bumi Arab. Beliau menyebut,
Tema juga merupakan nama sebuah tempat yang pada hari ini terletak di
sebelah utara Madinah di bahagian barat bumi Arab. Ayat ini juga sesuai
dengan kisah penghijrahan Nabi Muhammad dan sahabat-sahabatnya ke Madinah
selepas ditindas dengan kejam oleh golongan Quraisy di bumi Mekah selama
13 tahun. Manakala kehidupan di Madinah, Nabi Muhammad dan sahabat-sahabatnya
mendapat bantuan dan pembelaan sehingga akhirnya tertegak sebuah negara
Islam yang berdaulat di sana.
Kajian yang dilakukan
oleh J. Hastings ini menampakkan kaitan antara ayat ini dengan
penghijrahan Nabi Muhammad ke Madinah. Sekiranya cerita ini disandarkan
kepada kisah Nabi Isa, ia adalah tidak benar karena Nabi Isa tidak pernah
berhijrah keluar ke tanah Arab terutamanya di utara Madinah. Justru, ayat
ini amat bertepatan dengan dengan sirah perjalanan hidup Nabi Muhammad
yang berhijrah meminta pertolongan penduduk Madinah.
Hai penduduk tanah
Tema, keluarlah, Bawalah air kepada orang yang haus, Pergilah,
sambutlah orang pelarian dengan roti. Sebab mereka melarikan diri terhadap
perang. Sebab beginilah firman TUHAN kepadaku:Dalam setahun lagi,
menurut masa kerja prajurit upahan, maka segala kemuliaan Kedar akan
habis. Dan daripada pemanah-pemanah yang gagah perkasa, Daripada bani
Kedar, akan tinggal sejumlah kecil saja, Sebab TUHAN, Allah Israel
mengatakannya.
Ayat ini adalah sambungan daripada kisah
penghijrahan ke Tema di bumi Arab yang disebutkan sebelum ini. Berhubung
dengan Kedar, tokoh-tokoh Kristian dan Islam mengesahkan bahwa Kedar atau
Qaidhar adalah anak Nabi Ismail.
A.S. Fulton di dalam
The International Standard Bible Encyclopedia berkata, “Berbanding
kabilah-kabilah daripada keturunan Ismail, Kedar dapat dianggap sebagai
kabilah yang terpenting dan pada zaman-zaman yang kemudian, nama itu
dikaitkan dengan seluruh kabilah Arab di padang pasir. Daripada Kedar
inilah pengkaji-pengkaji Islam mengaitkan keturunan Nabi Muhammad kepada
Nabi Ismail”.
Salah satu kabilah
yang lahir daripada keturunan Kedar adalah Quraisy yang begitu berpengaruh
di kota Mekah. Kabilah Quraisy banyak menentang Nabi Muhammad sehingga
akhirnya berlaku hijrah dan perang Badar. Perkataan-perkataan Bible yang
bermaksud “Dalam setahun lagi, menurut masa kerja prajurit upahan” begitu
signifikan dengan sejarah Perang Badar karena ia berlaku pada tahun kedua
hijrah setelah setahun hijrah Nabi Muhammad.
Peperangan ini
dimenangkan oleh Nabi Muhammad dan pemuka-pemuka kafir Quraisy yang terbunuh
berjumlah 70 orang. Kisah ini sesuai dengan kisah penghijrahan Nabi Muhammad
dan peristiwa perang Badar. Kisah ini tidak berkait langsung dengan Nabi
Isa karena Nabi Isa bukan dari keturunan anak Nabi Ismail yang bernama
Kedar dan beliau juga tidak pernah keluar berperang dengan keturunan
Kedar.
Kerasulan Muhammad Dalam Bible. (bukti 7,8 , 9) (Akhir)
BUKTI TUJUH :Nabi Yang Ummi
Di dalam Holy Bible pada buku Isaiah (Yesaya)
bab 29 ayat 12 disebut;
And when the book is given to him who is not
learned, saying, Read this, I
pray you, he says, I cannot read.
Manakala terjemahan Al-Kitab pula disebut;
Dan apabila kitab itu diberikan kepada
seorang yang tidak dapat
membaca dengan mengatakan: “Baiklah baca
ini,” maka ia akan
menjawab: “Aku tidak dapat membaca.”
Yesaya 29:12
Nabi Muhammad adalah seorang ummi. Ummi
bermaksud tidak tahu membaca dan menulis. Semasa berumur 40 tahun, beliau
telah bermunajat di Gua Hiro. Di situlah beliau disuruh oleh malaikat
Jibril supaya membaca.
Beliau menjawab, “Aku tidak tahu membaca”.
Selepas itu turun wahyu pertama dari surah al-‘Alaq yang bermaksud “Bacalah
dengan nama Tuhanmu yang menciptakan”.
Di dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh
Aishah : “Tiba saat turunnya Jibril di Gua Hira’, Jibril menemui baginda
dan memerintahkan baginda membaca dengan berkata: Bacalah!. Jawab baginda:
Aku tidak tahu membaca”. Hadis ini amat bertepatan dengan ayat dari buku
Isaiah tersebut.
Justru, ayat-ayat yang dipaparkan sesuai
dengan apa yang terjadi keatas diri Nabi Muhammad semasa di Gua Hiro
ketika kali pertama menerima wahyu. Maka, Nabi Isa bukanlah orang yang
disebut di dalam ayat tersebut karena beliau bukan nabi yang digelar
sebagai ummi.
BUKTI DELAPAN :Berbicara dengan Nama Allah
Mengikut Bible Indonesia, Al-Kitab disebut
dalam buku Deuteronomy (Ulangan) bab 18 ayat 18 hingga 19 yaitu;
Seorang nabi akan Kubangkitkan bagi mereka
daripada saudara mereka, seperti engkau ini; Aku akan menaruh
firman-Ku dalam mulutnya, dan ia akan mengatakan kepada mereka segala
yang Ku-perintahkan kepadanya. Orang yang tidak mendengarkan segala
firman-Ku yang akan diucapkan nabi itu demi nama-Ku, dari padanya akan
Ku-tuntut pertanggungjawaban.
Ulangan 18:18-19
Ayat-ayat ini menceritakan kisah seorang nabi
yang bakal dibangkitkan daripada saudara kepada bangsa Yahudi yaitu bangsa
Arab. Bangsa Arab adalah saudara kepada bangsa Yahudi. Kita telah
memperbincangkan sebelum ini asal usul keturunan bangsa Arab yaitu
daripada Kader anak Nabi Ismail.
Buku Ulangan dipercayai oleh orang Yahudi dan
Kristian sebagai “Kalam Tuhan” yang diwahyukan kepada Nabi Musa. Maka,
ayat “seperti engkau ini” membawa maksud seseorang nabi yang diutus
adalah mempunyai perwatakan dan ciri-ciri yang sama seperti Nabi Musa.
Ayat ini tidak sedikit pun menceritakan janji tuhan mengenai kedatangan
Nabi Isa karena Nabi Isa bukan berbangsa Arab, yaitu saudara kepada
bangsa Yahudi.
Begitu juga dari segi perwatakan dan
kehidupan Nabi Isa tidak sama dengan Nabi Musa. Tetapi Nabi Muhammad
adalah tepat mempunyai persamaan dengan Nabi Musa.
Ayat ini juga menyebut sifat nabi itu yaitu
Tuhan memasukkan kata- kata daripada-Nya ke dalam mulut nabi itu supaya
disampaikan kepada manusia dengan tepat seperti yang diwahyukan. Nabi itu
menyampaikan kata-kata Tuhan dengan menggunakan nama Tuhan.
Bible yang ada pada hari ini bukanlah
kata-kata Allah yang tepat seperti yang diberitakan oleh Allah kepada Nabi
Isa. Ia hanya kata-kata yang diolah oleh manusia mengikut cita rasa (hawa
nafsu) mereka masing-masing. Justru, banyak semakan semula(diganti dari
asalnya) dan tokok tambah(tukar tambah) dilakukan keatas Bible.
Berbeda daripada Bible, Al-Quran adalah
kata-kata Allah sepenuhnya yang disampaikan melalui mulut Nabi Muhammad
tanpa adanya tukar tambah, semakan semula atau pun pembetulan bahasa oleh
manusia.
Disamping itu, setiap surah di dalam Al-Quran
bermula dengan “Bismillahirrahmanirrahim” yang bermaksud “Dengan nama
Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”. Perkara ini sesuai dengan
apa yang disebut oleh buku Deuteronomy ayat 18 tersebut yang bermaksud “Aku akan
menaruh firman-Ku dalam mulutnya, dan ia akan mengatakan kepada mereka
segala yang Ku-perintahkan kepadanya”.
Bab-bab di dalam Bible tidak diawali dengan
nama Tuhan secara khusus. Maka, ayat-ayat Bible tersebut secara jelas
menceritakan kisah Nabi Muhammad yang dikurniakan “Kalam Tuhan”. Kalam
Tuhan ini pula dipanggil Al-Quran, yang dimulakan dengan nama Allah yang
Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
BUKTI SEMBILAN: Paracletos selepas Nabi Isa
Di dalam buku John (Yohanes) bab 16 ayat 7
disebutkan mengenai perkataan Nabi Isa mengikut terjemahan Al-Kitab ;
Namun benar yang Kukatakan ini kepadamu:
Adalah lebih berguna bagi kamu, jika Aku pergi. Sebab jikalau Aku tidak
pergi, Penghibur itu tidak akan datang kepadamu, tetapi jikalau Aku pergi,
Aku akan mengutus Dia kepadamu.
Yohanes 16:7
Manakala di dalam buku John (Yohanes) bab 14
ayat 16 dan 17 disebutkan;
Aku akan minta kepada Bapa, dan Ia
akan memberikan kepadamu seorang Penolong yang lain, supaya
Ia menyertai kamu selama-lamanya, yaitu Roh Kebenaran. Dunia tidak
dapat menerima Dia, sebab dunia tidak melihat Dia dan tidak mengenal Dia.
Tetapi kamu mengenal Dia, sebab Ia menyertai kamu dan akan diam di dalam
kamu.
Yohanes 14:16-17
Di dalam Injil Yohanes sahaja kita akan
menemui perkataan Paracletos. Kadang-kadang perkataan Paracletos ditulis
juga Paraclete. Namun kedua-dua perkataan ini mempunyai tujuan dan maksud
yang sama. Apa yang jelas perkataan ini disebut oleh Nabi Isa yang
menyatakan bahwa akan datang seorang nabi selepas beliau dan dia hidup
bersama-sama dengan umat manusia selama-lamanya.
Di dalam Bible terjemahan bahasa Inggris
menggantikan perkataan Paracletos ini dalam ayat diatas dengan Comforter
dan Consoler. Terdapat juga tokoh-tokoh Kristian menafsirkan Paracletos
ini sebagai Holy Spirit atau Roh Suci.
Di dalam Al-Kitab (2002) menterjemahkan perkataan
Paracletos kepada dua perkataan yang berlainan yaitu Penghibur dan
Penolong tetapi ayat ini menjelaskan tujuan yang sama yaitu akan datang
seseorang selepas Nabi Isa yang akan menyampaikan risalah kebenaran.
Perlu diketahui bahwa penafsiran Paracletos
sebagai Roh Suci jelas bertentangan dengan doktrin agama Kristian yang
menetapkan Roh Suci sudah sedia ada kerana dia adalah Tuhan dalam konsep
Tritunggal atau Trinity. Justru, mustahil Roh Suci yang sedia ada akan
datang hanya selepas pemergian Nabi Isa. Di dalam buku agama Kristian
bertajuk Anchor Bible di halaman 1135 disebutkan;
“Perkataan Paracletos hanya dapat ditemui
di dalam tulisan-tulisan St. John sahaja. Secara tradisinya pula,
Paracletos dikaitkan dengan Roh Suci tetapi tokoh-tokoh seperti Spitta,
Delafosse, Windisch, Sasse, Bultman dan Betz mempertikaikan pandangan ini.
Mereka mengatakan Paracletos pada asalnya adalah seorang manusia
penyelamat yang kemudian di salah tafsirkan sebagai Roh Suci”
Perkataan Paracletos sebenarnya berasal
daripada bahasa Yunani Kuno yaitu bahasa bagi Gospel of John dan kalimat
yang lebih tepat dalam Yunani Kuno adalah Periclytos. Kamus Alexandre’s
Dictionnaire Grec- Francais menjelaskan, perkataan Periclytos berasal daripada suku
kata peri dan cleotis. Apabila dicantumkan ia membawa maksud “yang
terpuji”.
Semua ini sesuai dengan nama Ahmad dan
Muhammad. Justru, dalam setengah versi Perjanjian Baru yang ditulis dalam
bahasa Arab, perkataan Paracletos digantikan dengan perkataan Ahmad.
Terdapat juga tokoh-tokoh Krsitian mengatakan
paracletos akhir zaman adalah Nabi Isa dan bukannya Nabi Muhammad.
Pendapat ini tidak boleh diterima pakai karena:
1. Di dalam buku John (Yohanes) bab 4 ayat 16
dengan jelas menyebut
“Aku akan minta kepada Bapa, dan Ia akan
memberikan kepadamu seorang Penolong yang lain, supaya Ia menyertai kamu
selama-lamanya”. Ayat ini menjelaskan, paracletos yang akan datang selepas
Nabi Isa adalah “penolong yang lain” dan bukan beliau sendiri.
2. Paracletos menjadi saksi mengenai Nabi Isa
dan hal ini disebut dalam buku John (Yohanes) bab 16 ayat 13 hingga 15
yang bermaksud; “Masih banyak hal yang harus Kukatakan
kepadamu, tetapi sekarang kamu belum dapat menanggungnya.Tetapi apabila
Ia datang, yaitu Roh Kebenaran, Ia akan memimpin kamu ke
dalam seluruh kebenaran; sebab Ia tidak akan berkata-kata dari
diri-Nya sendiri, tetapi segala sesuatu yang didengar-Nya itulah yang
akan dikatakan-Nya dan Ia akan memberitakan kepadamu hal-hal
yang akan datang. Ia akan memuliakan Aku, sebab Ia akan memberitakan kepadamu
apa yang diterimanya dari pada-Ku. Segala sesuatu yang Bapa punya, adalah
Aku punya; sebab itu Aku berkata: Ia akan memberitakan kepadamu apa yang
diterimanya dari pada-Ku.”
Begitu juga disebut dalam John ayat 26
bermaksud “Sekiranya Penghibur yang akan aku utus daripada Bapa
datang…Ia akan bersaksi mengenai aku”. Justru, dia adalah identitas
berlainan yang menjadi saksi mengenai Nabi Isa.
3. Paracletos ini mengingatkan manusia
mengenai perkara yang pernah disebut oleh Nabi Isa berpandukan buku John
(Yohanes) ayat 26 bermaksud; “Dia bakal mengingatkan kamu semua yang
aku katakan kepadamu”. Sekali lagi ayat ini menjelaskan
mengenai orang yang lain daripada Nabi Isa mengingatkan manusia
kepada ajaran sebenar beliau.
4. Paracletos ini membawa ajaran baru daripada
Tuhan. Perkara ini disebutkan dalam buku Isaiah (Yesaya) ayat 9 hingga 12
terjemahan Al-Kitab Malaysia (1996) bermaksud:
“….Sekarang aku akan memberitahu kamu
hal-hal baru sebelum semua itu berlaku. Nyanyikanlah lagu baru bagi TUHAN;
pujilah Dia, hai seluruh bumi! Pujilah Dia, hai laut dan semua
isinya, bernyanyilah, hai penduduk negeri-negeri jauh! Hendaklah
padang gurun dan kota-kotanya memuji Allah; hendaklah orang
Kedar memuji Dia…”
Al-Quran adalah “nyanyian baru” daripada
Allah. Ia wajib dibaca dengan cara bacaan dan sebutan yang betul
dalam bahasa ia diturunkan yaitu bahasa Arab. Isi-isinya
mengandungi syariat dan peraturan yang baru dan sesuai hingga
akhir zaman. Bahasanya adalah baru dan berseni tinggi tanpa
tandingan bahkan manusia dan jin tidak dapat mencipta seindah bahasa
Al-Quran.
“Daripada tulisan-tulisan saya ini, saya
ingin menunjukkan, ajaran Islam yang berkaitan aspek-aspek ketuhanan dan
rasul akhir zaman adalah benar. Saya mengasihi Nabi Isa, Nabi Musa dan
Nabi Ibrahim sebagaimana saya mengasihi Nabi Muhammad dan semua
rasul-rasul yang lain”
Reverend David Benjamin Keldani,
Bekas paderi Roman Katholik:
Muhammad in the Bible
Nabi Isa as di utus untuk kaumnya sendiri
Firman Allah swt (QS Ali
Imran ; ayat 49)
49. dan (sebagai)
Rasul kepada Bani Israil (yang
berkata kepada mereka): "Sesungguhnya aku telah datang kepadamu dengan
membawa sesuatu tanda (mukjizat) dari Tuhanmu, Yaitu aku membuat untuk kamu
dari tanah berbentuk burung; kemudian aku meniupnya, Maka ia menjadi seekor
burung dengan seizin Allah; dan aku menyembuhkan orang yang buta sejak dari
lahirnya dan orang yang berpenyakit sopak; dan aku menghidupkan orang mati
dengan seizin Allah; dan aku kabarkan kepadamu apa yang kamu Makan dan apa yang
kamu simpan di rumahmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah suatu tanda
(kebenaran kerasulanku) bagimu, jika kamu sungguh-sungguh beriman.
Hal ini dibuktikan pula oleh ayat ayat
dalam Injil / Gospel ;
Maka kata Daud kepada Abigail ; segala puji bagi tuhan. Allah orang
israil, disuruhkannya engkau mendapatkan aku pada hari ini (1 Samuel 25 ; 32). Dan lagi
titah baginda demikian; segala puji bagi tuhan. Allah orang israil, yang
mengaruniakan pada hari ini seorang yang duduk diatas tahta kerajaanku,
sehingga mataku sendiri telah melihatnya (1
raja raja ; 1 ; 48)
Segala puji bagi tuhan, Allah orang
israil, daripada kekal datang kepada kekal .maka hendaklah segenap banyak
orang mengatakan amiin, segala puji bagi tuhan (1 kitab taraweh 16 ;
36). Maka kata baginda ; segala puji bagi tuhan, Allah orang israil , yang
telah berfirman kepada mulutnya kepada ayahku Daud. Dan yang sudah menyampaikan
dia dengan tangannya, firmannya (1
kitab taraweh 6 ; 4)
Jangan sangkakan aku datang hendak
merombak hukum Torat atau kitab nabi nabi. Bukannya aku datang hendak merombak
, melainkan hendak menggenapinya, karena sesungguhnya aku berkata kepada mu ,
sehingga langit dan bumi lenyap, satu noktah atau satu titikpun sekali kali
tiada akan lenyap daripada hukum Torat itu sampai semuanya telah jadi (5 Matius 17 ; 18 ) dan lain lain