Istilah atau kalimah Ahli Sunnah wal-Jamaah memang sudah tidak asing lagi kepada masyarakat Islam Nusantara. Namun, apabila membicarakan masalah Ahli Sunnah wal-Jamaah terlalu sedikit yang mengetahui pengertian kalimah ini. Oleh itu, perlulah terlebih dahulu difahami pengertiannya (istilah atau definisinya) menurut bahasa atau syara. Istilah “Ahli Sunnah wal-Jamaah” terdiri dari tiga kalimah, iaitu:
Pertama: Pengertian Ahli
Kedua: Pengertian Sunnah
Ketiga: Pengertian al-Jamaah.
PENGERTIAN AHLI
Perkataan “Ahli” menurut Bahasa
Arab secara ringkas boleh diartikan kepada beberapa maksud, di antaranya ialah:
1. Ahli yang rmakusdnya : “Pakar,
Yang Berilmu atau Yang Pandai” sebagaimana firman Allah:
فَسْئَلُوْا اَهْلَ الذِّكْرِ اِنْ كُنْتُمْ
لاَ تَعْلَمُوْنَ.
“Maka tanyakanlah olehmu kepada
orang-orang yang berilmu jika kamu tidak mengetahui”. (Al-Anbiya, 21:7).
2. Ahli yang rmaksudnya “Pengikut atau Anggota” satu-satu
aliran (pemahaman) atau kumpulan, contohnya sebagaimana yang terdapat dalam
firman Allah:
يَا اَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُوْنَ
بِاَيَاتِ اللهِ
“Hai Ahli Kitab! Mengapa kamu
mengingkari ayat-ayat Allah padahal kamu mengetahui kebenarannya”. (Ali Imran,
3:70).
وَاْمُرْ اَهْلَكَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ
عَلَيْهَا
“Dan perintahkanlah kepada
keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya”. (Taha,
20:132).
Pada ayat ini ahli yang maksudnya
anggota keluarga. diantaranya ada beberapa contoh-contoh yang lain ialah: Ahli
perserikatan, ahli partai, ahli mahzab, ahli tata usaha dan sebagainya.
PENGERTIAN SUNNAH
1. As-Sunnah: Sunnah menurut
pengertian bahasa ialah: Tariqah ( الطريقة)
“Jalan”[1] atau sirah (السيرة) “Sirah”.[2] Sebagaimana yang dikatakan:
اَلسُّنَّةُ هِيَ الطَّرِيْقَةُ ، مَحْمُوْدَةٌ
كَانَتْ اَمْ مَذْمُوْمَةٌ.
“As-Sunnah ialah jalan, baik yang
terpuji (baik) atau yang keji (jahat)”.[3]
2. As-Sunnah: Sunnah menurut
syara:
“Apa yang diambil (diterima,
dinukil, dipindah dan diriwayatkan) dari Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi
wa-sallam dan para sahabat baginda yang menyangkut akidah dan amal”. [4] Atau:
“Cara (jalan) yang dicontohkan
oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam yang dibina (diambil) dari kitab
Allah Ta’ala (al-Quran), sunnah RasulNya dan jalan yang ditempuh oleh para sahabat
sekalian yang telah di ijmak oleh mereka”.[5]
PENGERTIAN JAMA AH
Al-Jamaah diambil dari
kalimah (الجمع) yang
bisa diartikan kepada beberapa arti:
1. Al-Jamaah yang bermaksud:
(1). “Mengumpulkan atau
menyatu-padukan yang berpecah-belah (bercerai-berai)”.[6]
(2). “Bersatu dan lawannya
berpecah-belah.
(3). Al-Jamaah juga (diistilahkan
untuk) menunjukkan perkumpulan manusia yang bersatu untuk tujuan yang sama”.[7]
2. Al-Jamaah: Golongan yang
terbesar atau yang paling banyak (السواد الاعظم) dari
kalangan umat Islam.[8]
3. Al-Jamaah: Golongan (kalangan)
para ulama yang mujtahid.[9]
4. Al-Jamaah: Setiap Umat Islam
yang bersatu di bawah satu amir (pemerintahan Islam).[10]
5. Al-Jamaah: Secara khusus ialah
para sahabat Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam.[11] Pengertian ini
dapat dipahami dari sabda Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam:
فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِيْ وَسُنَّةِ
الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ الْمَهْدِيِّيْنَ
“Hendaklah kamu kembali (ittiba’)
kepada sunnahku dan sunnah para Khulafa ar-Rasyidin yang mendapat petunjuk
sesudahku”.[12]
6. Al-Jamaah: Setiap mukmin yang mengikuti kebenaran yang disampaikan
oleh Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam[13] walaupun seorang diri
sebagaimana athar sahih di bawah ini:
اَلْجَمَاعَةُ : هِيَ الَّتِيْ مَا اَنَا
عَلَيْهِ وَاَصْحَابِيْ
“Al-Jamaah: yaitu (siapa saja
yang amal dan akidahnya mengikuti aku atau persis) serupa dengan apa yang ada
pada diriku dan para sahabatku (siapa saja yang sepertiku dan para
sahabatku).”[14]
اَلْجَمَاعَةُ مَا وَافَقَ الْحَقَّ وَاِنْ
كُنْتَ وَحْدَكَ.
“Al-Jamaah (berjamaah) atau (yang
dikatakan berada dalam jamaah) ialah apabila (engkau) mengikuti kebenaran
sekalipun engkau hanya seorang diri (keseorangan).”[15]
Kebenaran adalah setiap apa saja
yang didatangkan oleh Allah dan disampaikan oleh RasulNya yang dikenal sebagai
al-Hak (al-Quran dan as-Sunnah). Maka Al-Jamaah yang dimaksudkan oleh syarak
ialah siapa saja saja yang berittiba’ kepada manhaj para sahabat karena mereka
senantiasa memelihara dan mengikuti (berittiba’) kebenaran yang telah
diturunkan oleh Allah kepada RasulNya. Firman Allah:
اَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلاَ تَكُوْنَنَّ مِنَ
الْمُمْتَرِيْنَ.
“Kebenaran itu adalah dari
Tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu”.
Al-Baqarah, 2:147.
Penafsiran yang paling tepat
tentang “Jamaah” ialah:
“Mereka-mereka yang tergolong
dari kalangan para sahabat karena mereka senantiasa di atas kebenaran, ahlinya
dan golongan yang terbanyak (السواد الاعظم) menurut pemahaman
(manhaj) salaf yang hak”.[16]
Dengan demikian, siapa saja yang
mengikuti (ittiba’) manhaj para sahabat dengan baik pasti digolongkan sebagai
al-Jamaah. Walaupun al-Jamaah adalah nama yang sebenarnya bagi Ahli Sunnah
wal-Jamaah, tetapi antara nama-nama lain yang diberikan ialah:
1. Ahli al-Hadis atau Ahli
al-Athar.
Berkata Ibn Qaiyim rahimahullah:
“Setiap individu telah mengetahui
bahawa Ahli Hadits adalah golongan yang paling benar sebagaimana yang dikatakan
oleh Ibn Mubarak: Aku dapati agama berada pada ahli hadits percekcokkan pada
golongan Muktazilah, pembohongan pada ar-Rafidah dan banyak memihak pada Ahli
ar-Rakii”.[17]
2. Firqah an-Najiah (Firqah
al-Mansurah) atau At-Taifah an-Najiah (at-Taifah al-Mansurah). Berkata Ibn
Taimiyah rahimahullah:
“Apa yang dikatakan Firqah
an-Najiah ialah pengikut para sahabat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam. Ia
adalah syiar Ahli sunnah. Dinamakan Firqah an-Najiah karena mereka itu terdiri
dari Ahli Sunnah”.[18]
3. Ahli Ittiba’. Dinamakan Ahli
Ittiba’ karena senantiasa berittiba’ ( mengikuti / mematuhi / mentaati )
al-Quran, as-Sunnah Rasulullah sallallhu ‘alaihi wa-sallam serta athar para
sahabat radiallahu ‘anhum yang sahih.
4. Al Guraba’ (الغرباء)
rmaksudnya : “Golongan yang aneh, asing, luar biasa, banyak atau sedikit”
sebagaimana sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam:
بَدَاَ اْلاِسْلاَمُ غَرِيْبًا سَيَعُوْدُ
غَرِيْبًا كَمَا بَدَأ فَطُوْبَى للغُرِبَاءِ.
“Islam itu dimulai dengan keadaan
aneh ( asing / luar biasa ) maka akan kembali menjadi aneh ( asing luar
biasa ) maka berbahagialah orang yang asing itu”.[19]
نُقِلَ عَنْ سُفْيَانِ الثَّوْرِيِّ اَنَّهُ
قَالَ : اِسْتَوْصُوْا بِاَهْلِ السُّنَّةِ خَيْرًا فَاِنَّهُمْ غُرَبَاءُ.
“Dinukil dari Sufyian ath-Thauri
beliau berkata: Berwasiatlah kamu kepada Ahli Sunnah dengan kebaikan karena
mereka guraba”.
Dengan penjelasan ini, golongan
yang paling tepat dinamakan al-Jamaah atau Ahli Sunnah wal-Jamaah, Firqah
an-Najiah atau nama-nama yang berkaitan dengan Jamaah Islamiyah, maka mereka
ialah para sahabat, tabiin, tabiut at-tabiin dan siapa saja yang mengikuti
manhaj para sahabat dengan baik, terutama kalangan ulama mujtahid yang
berpegang kepada manhaj al-Kitab dan as-Sunnah.[20]
Gelar Ahli Sunnah wal-Jamaah
muncul di akhir zaman sahabat, ini berdasarkan keterangan yang diambil dari
athar Ibn Abbas apabila beliau menafsirkan Firman Allah:[21]
يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوْهٌ وَتَسْوَدُّ
وُجُوْهٌ.
“Pada hari yang diwaktu itu ada
muka yang putih berseri dan ada pula muka yang hitam muram”. Ali Imran, 3:106.
Menurut Ibn Abbas radiallahu
‘anhu:
“Adapun orang yang putih
berseri-seri mukanya ialah Ahli Sunnah wal-Jamaah dan Ulul al-Ilm dan yang
hitam muram mukanya ialah Ahli bid’ah atau orang yang sesat”.[22]